Diablo 3 [market]

Door Douweegbertje op dinsdag 8 januari 2013 00:57 - Reacties (8)
Categorie: -, Views: 3.080

Ik volg zelf actief het Diablo 3 sectie hier op tweakers.
De laatste tijd zag ik aardig wat discussies betreft allerlei prijzen, en vragen waarom deze nou zo fluctueren etc.

Er gaat veel geld om in Diablo 3

Dit is iets wat veel mensen vergeten.
Laat ik het even simpel zeggen, 97% van de gebruikers hier op tweakers zijn gewoon casual spelers. Relativeer even alles: 50m (miljoen) is misschien veel, maar als je dit relativeert met een bedrag van 3.000.000.000 (3 miljard) is dit dus eigenlijk niets

Prijzen

Laat ik dan even wat prijzen pakken:

1.000.000 (1 miljoen) = ¤0.25 (eigenlijk 0.28 maar even voor het gemak).
100.000.000 (100 miljoen) = ¤25
1.000.000.000 (1 miljard) = ¤250

Radiant Star Amethyst = 17.500.000 (17.5 miljoen) of ¤3.75 op de RMAH
17.5M = ¤4.38 als je via de RMAH gold zou kopen met geld.


Maar mocht je een Radiant Star Amethyst kopen voor 17.5M en dit verkopen voor ¤4.38 hou je maar ¤3.72 over vanwege de 15% fee die Blizzard pakt.


Even terug in de tijd

Sinds de release heeft het even geduurd voordat het 'echte' grove gold naar boven kwam. Dit kwam rond de tijd dat mensen in inferno A3-4 konden farmen naar 'de beste' magic wapens. Vervolgens ging dit voor bedragen van 25-150m weg.

Verder waren er ontzettend veel bots en macro's in het begin, misschien ontgaan aan het grove publiek maar 500k gold per uur halen was geen probleem.
Mocht iemand 4 accounts hebben, dan hebben we het over 2.000.000 (2m) per uur.
24 uur = 48m per dag
7 dagen = 336m per week.

En dan gaat het nog over de 'casual' botters, terwijl mensen ook gerust met 10+ bots liepen.


Geen RMAH

"toen" was er nog geen RMAH, de prijzen stonden daarom ook nog niet direct vast, want er werd gigantisch veel gold verkocht buiten blizzard om. Dan hebben we het over prijzen van 10$ per miljoen, rustig dalend naar een goede 5$ per mil.
Pas toen de RMAH kwam, daalde de prijzen steeds verder, tot het minimum van nu: ¤0.25.


Goed en nu?

Wat ik hier mee wil aantonen is het volgende:

- Diablo 3 heeft in feite een super grote playerbase, waarvan er genoeg 'casual' spelen.
- Diablo 3 zijn market was in feite vanaf het begin gedoomed. Er waren geen sinkholes, geld werd buiten blizzard om gemaakt en bots hadden maanden lang een vrije gang.
- Vele hebben ontzettend veel tijd gehad om een enorme smak geld te verzamelen.

Stel dat iemand vanaf het begin speelde, inclusief bots dan zal deze nu miljarden hebben ook al heeft hij er niets mee gedaan.

Stel dat iemand na 2 maanden spelen al zijn geld heeft verkocht voor $, en voor dit geld nu weer gold heeft gekocht, dan is het goed mogelijk dat hij zijn winst met 2000% heeft vergroot.

Alleen al met het "veilig stellen" van je valuta, en de ingame valuta laten dalen in waarde kon je dus al duizenden percentages winst opleveren.

Item flipping

Stel je hebt veel geld, en je bekijkt de items op de AH.
Zoals ik aangaf was een Radiant Star Amethyst 17.5m, dit is toch een best goede gem, maar in vergelijking zou je met 1.5 miljard er 85 van kunnen kopen.
Het is nog even de vraag of daar er 85 van zullen zijn tegelijkertijd op de market, maar anders kom je er dicht tegen aan.
Het punt is, is dat je nu al met een zekerheid de markt kan manipuleren.

Pak je goedkopere gems, dan wordt je kans al 'iets' groter, behalve het feit dat er meer mensen dit kunnen kopen + het aanbod is groter.

Specifieke items zullen beter werken, denk aan bepaalde legendary items zoals bogen, armors of weet ik veel wat. Items die best 'rare' zijn, een vrij prijzige prijs hebben, gewild zijn maar niet als massa op de markt staan.

En dan:

- Heel de clue komt neer om op het juiste moment een massa te kopen van het juiste item.
- De volgende stap is om de markt actief te blijven volgen
- Je zorgt dat je genoeg gold hebt om bezig te blijven
- Op het juist moment weer spullen in de markt te 'injecteren'.

Ik ga niet diep in specifiek per item, want dit verschilt gewoon maar een korte uitleg:

Item X met een waarde van 20M.

Je bekijkt dit item voor een aantal dagen;

stap 1;
- Hoeveel komen er steeds op, en voor welke prijs
- Hoe snel verkopen ze, en voor welke prijs.
- Welke prijzen worden heel snel verkocht, en welke verkopen totaal niet.

stap 2;
- Je koopt vrijwel alle items X
- wachten

repeat stap 1

stap 3;
Koop alle 'goedkopere'.
Hou de duurdere in de gaten of deze worden verkocht.
Worden de duurdere verkocht, dan kan je door gaan.


stap 4;
Dit is de lastigste stap;
Je eigen items weer terug op de markt krijgen.
Per definitie zal iemand anders onder jouw prijs gaan zitten, dus je moet goed opletten hoe je je items verkoopt, en zorgen dat je ze ook verkoopt.
Het belangrijkste is dat je deze injectie goed laat verlopen, zodat je niet de market laat overvloeden met jou items, daarmee devalueer je je eigen item waarde.


Conclusie:

De rijken worden per dag nog rijker, en met grootte getallen.
Er zijn zat mensen met miljarden, en duizenden euro's / dollars op hun paypal account.
Ik ken mensen die op hun paypal limiet van 20.000$ zitten, en een nieuw account moesten maken om al het geld te ontvangen.

Per definitie kan je gewoon in je hoofd houden dat er mensen zijn die 5000$ per maand verdienen, en dit zijn geen tientallen, maar honderden.

Hoe ga je hier mee kom? Tips&tricks

- Speel voor je zelf
- Let wat minder op prijzen, andere mensen en maak zelf plezier.
- Let goed op de prijzen in de AH, zie je een item die je graag wilt, maar de verkoop tijd van 10 van die items is identiek? Wacht dan gewoon een dag. 90% kans dat hij morgen of overmorgen weer een fatsoenlijke prijs heeft.
- Verkoop je een item, zoals gems? Kijk dan even naar het gemiddelde van de afgelopen week, en niet naar de laatste 10 trades of het geen wat er automatisch in komt te staan. Grote kans dat dit gemanipuleerd is.
- Wil je gems e.d. kopen, kijk dan even goed totdat je de laatste 10 trades gemiddelde ziet dalen. Grote kans dat als je hem gaat kopen (waarbij je nog de 'oude'' prijs ziet), opeens 20%+++ terug krijgt, omdat hij er veel goedkoper is opgezet (om de markt te manipuleren).

Je hoeft niet direct een grote speler te zijn om even wat voordeeltjes te pakken, maar probeer dan even iets verder en groter te denken. Relativeer wat dingen, en pak JOUW eigen winst er mee.

Power on self test; exclusief Mobo, PSU en CPU

Door Douweegbertje op woensdag 17 oktober 2012 01:00 - Reacties (26)
Categorie: Harde waren, Views: 7.636

Tja iedereen heeft tegenwoordig wel een computer, mensen worden steeds slimmer en laten we zeggen dat het merendeel er wel mee overweg kan.
Het heeft natuurlijk iets te maken met het feit dat computers een meer algemener begrip wordt. Daarnaast kun je haast alles vinden op het internet, mocht je alsnog vragen hebben.
Er zijn zelfs specifieke "helpdesk" websites, hardware guru websites en natuurlijk tweakers.net ;)

Eigenlijk kunnen we met gemak onze computer problemen oplossen. We krijgen bijna altijd een mooie foutmelding, zelfs soms met een uitleg wat het probleem is. Daarnaast stikt het van de handleidingen, userguides en ga zo maar door. Zelfs is het windows hulpprogramma rond de tijd van vista richting windows 7 aardig goed geworden, en kan het zelfs nu problemen oplossen of eens wel nuttige informatie geven.

Maar dan kijken we eens echt naar je computer. Want als er iets is wat is blijven steken dan is het wel de hardware. Blijkbaar omdat het "harde waren" zijn, mag hier niets mee gebeuren qua support. Voor de gene die zelf hun computer bouwen, weten ook onderhand wel dat je 2 dingen krijgt bij de aankoop van een random hardware component:
- Een Ikea achtige handleiding die soms zelfs kinderachtig is.
- Een veelte technisch onzin boekje met allerlei informatie waar je niets aan hebt (even los van de echte diehard tweakers)

Nja stel dat er even iets verkeerd gaat op het hardware gebied, dan hebben wij nog een mooie POST check. De computer gaat even langs bijna alle componenten en geeft mooi aan waar het probleem zit. TOP.

BIJNA.

Want het enige wat je computer kan checken, zijn allerlei rand hardwares die jij zelf ook wel kunt checken. De belangrijkste componenten zijn eigenlijk:
- Je moederbord
- Je processor
- Je powersupply

Heb je deze componenten en werken ze, dan kun je een POST genereren.
Zo kun je weten of een HD, geheugen, videokaart of elk ander hardware in PCI slots niet werkt.
Dat is fijn, maar eigenlijk totaal nutteloos.. meer een luxe.

Met trial en error kun je namelijk vrij makkelijk je geheugen eruit gooien. Werkt je PC? mooi, dan is je geheugen kapot.

Het word lastig als 1 van de 3 componenten die je perse nodig hebt niet meer werkt.
Wat zou niet werken? Je moederbord, je CPU of nou toch je voeding?
Het is niet mogelijk om er 1 uit te halen, dus ben je eigenlijk afgewezen op een paar oplossingen:

- Zelf gaan prutten met voltage meten van je PSU
- Gebruik maken van hardware die je ergens hebt slingeren, denk aan een oude PSU
- Het zootje maar naar je lokale PC boer brengen
- Bedenk er zelf nog maar een paar

Waar zou het probleem liggen dat het vrijwel NIET bestaat dat er een bepaalde check is voor deze 3 hardwaren?

- Mocht de PSU stuk zijn, laat dit dan even weten met de CMOS van het moederbord via een "PSU is stuk LED".
- Mocht je CPU stuk zijn, laat dit ook even weten via een LED "cpu stuk"
- Mocht je moederbord stuk zijn, doe dan maar niets meer.

Tenzij ik iets over het hoofd zie, wat alles stukken makkelijk moet maken ben ik toch deels van mening dat we nou toch wel in bijna 2013 toe zijn aan een iets betere "self test". Als er nou iets is was qua techniek achter loopt zou het wel de support van de hardware zijn.

*live* Red Bull Stratos

Door Douweegbertje op zondag 14 oktober 2012 17:48 - Reacties (17)
Categorie: -, Views: 3.349

Wellicht meer een nieuws post achtig iets dan een blog maar toch:

http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=MrIxH6DToXQ

Op dit moment is er dus een live stream van een record poging "vrije val".
De bedoeling is dus om dus van ongeveer 36.500 meter te gaan springen.

Het beste kan ik dit plaatje even laten zien, dit geeft je verder alle informatie over Red bull Strator. Beter kan ik het niet verwoorden:

http://static.quest.nl/uploads/media/gn29007w_nl.jpg

bèta is een grap anno 2012

Door Douweegbertje op dinsdag 9 oktober 2012 23:10 - Reacties (12)
Categorie: games, Views: 3.409

Een bètaversie is in ontwikkeling zijnde software die nog niet stabiel genoeg is om in productie genomen te worden, maar wel al (deels) functioneel is. De bètaversie wordt vaak verspreid onder een selecte groep van gebruikers voor een gebruikerstest waarbij feedback gegeven kan worden. Dit kan een gesloten selectie gebruikers zijn (closed beta of gesloten bèta) of gewoon voor elke gebruiker (open bèta). ~ wikipedia

Klinkt allemaal zo mooi, maar de vraag is nu eigenlijk: Wat is een bèta (of even "BETA" zoals we het nu noemen) nu eigenlijk anno 2012?
Overigens refereer ik vooral naar gameontwikkelaars.

Naar mijn mening zou dit woord in de dikke van dale en wiki de volgende context mogen hebben:

Een bètaversie word door menig ontwikkelaar (mis)gebruikt als marketing-tool voor hun nieuwe release. Nadat gamers al maanden lang kapot worden gegooid met allerlei reclame word er nu een bètaversie, zogenaamd voor een klein publiek naar buiten gebracht. De roadmap voor dit spel is allang klaar en stiekem is dit ook de final release van het spel. Dat het spel nog niet perfect werkt, niet gebalanceerd is en nog meerdere bugs bevat is nog onderdeel van de bèta. Overigens werkt de cashshop wel prima.
Mensen die gelukkig geprezen mogen zijn om onze speciale bèta te spelen met tienduizenden al niet meer, andere gamers kunnen hun input geven en/of bugs melden op onze forum. Op dit forum zijn speciaal geselecteerde mensen die de status als moderator hebben. Contact met de ontwikkelaars zullen deze hebben, maar nogmaals: de roadmap is al klaar en er zal niets mee gebeuren.

Waar wil ik naartoe?

Vroégah waren er games die echt een bèta hadden. Ik weet nog goed dat ik een gebrand cd-tje via de post binnen kreeg, bijna een half jaar voordat een spel uitkwam.
Een kleine geselecteerde groep van echte kenners, die samen met de ontwikkelaar aan een bèta werkte.
Het doel was om een game uit te brengen die ook zijn geld waard was, niet alleen qua gameplay of allerlei andere elementen. Gewoon een spel dat geen bugS had (bugjes kan altijd nog), iets wat soepel speelde zonder gezeur.
Zodra mensen echt het spel kochten, hadden ze iets wat stabiel was zonder gezeik.

Waarom moet er nu een "vies" marketing spel gespeeld worden, alleen ten behoefte van een game ontwikkelaar die een gamer in een schim houd dat hij speciaal is?
Want hoe werkt dit nu eigenlijk?

- Een spel komt uit, alles is al bekend (de roadmap). In feite komt het spel als "final version" uit, alleen met de tag "bèta". Het kan best zijn, dat ze dit al ~1-3 maanden doen terwijl ze nog bezig zijn met de restanten te verwerken (bugje hier, bugje daar.. allemaal al bekend).

- Geef ontzettend veel mensen toegang middels je social media, overige game websites, tweakers ( :) ), overige game / tech gerelateerde websites in ruil voor "iets".
Reclame, tweets, FB likes, banners van je game, etc..

- Zorg dat het aantal spelers zo is verdeeld, dat één gamer het spel heeft en 90% van zijn vrienden niet. Het woord gaat rond, en die 90% loopt totdat de bèta voorbij is met een harde rond tot hij zelf het spel kan gaan kopen.
Het moet vooral duidelijk zijn dat die gamer een "show-off" kan doen aan zijn vrienden, zodat deze enorm jaloers worden.

- Voer vervolgens je veranderingen toe, die je toch al in je road-map had staan, en nu het belangrijkste: Vergeet niet de bèta tag overal weg te halen.

- Mocht je een cashshop hebben, zorg dat deze 100% goed werkt in de bèta.


Bugs

Een applicatie, spel of wat dan ook is vrijwel niet bug vrij te maken. Tenminste niet de eerste tijd. Hier kom je meer op het punt aan: Ben ik nu zo ver dat het zo stabiel is om het uit te brengen?

Mijn mening:

Games anno 2012 zitten vol bugs, ontwikkelaars geven er niets om en de spelers kopen het spel alsnog zonder enige moeite.

Hoe vaak lees ik wel niet op het tweakers forum over allerlei bugs;
- kan niet inloggen
- bluescreen
- laad niet
- spel crashed
- spel werkt niet
- memory leaks
- resolutie niet ondersteund (gangbare resoluties)
- "item" kwijt
- lag
- char. zit vast / door de map
- exploits

We vinden het helemaal niet meer raar, dat er bugs zijn, game verpestende exploits en ga zo maar door. En dit terwijl je alleen maar een groepje mensen nodig hebt die een normaal IQ hebben, en dingen goed kunnen bekijken / inschatten.
Hoeveel dingen zijn wel niet 123 uit te vinden van "dat klopt niet".

Is het nu zo moeilijk om dingen te ontdekken, of acht men het spel in een zekere staat dat het wel verkocht kan / mag worden?
Zou de druk dan te groot zijn, om nog even 1 a 2 weken te wachten? Kost dat weer iets te veel geld?

Wat te doen?

Aandacht.
Het moet aandacht krijgen, ontwikkelaars zijn tegenwoordig zo arrogant dat een emailtje of iets netjes aan hun aandacht brengen geen nut heeft.
In feite moet je haast een ontwikkelaar zwart maken, het liefst op een populaire website / krant of wat dan ook.

Instelling
Gamers zouden eens wat minder tevreden moeten zijn.
- Koop voortaan geen games meer van een ontwikkelaar X
- Ruil je spel, mocht dit nog kunnen
- Zeg het woord voort, als jij iemand kunt waarschuwen over een wanprestatie van een spel, bespaar jij misschien iemand weer een buggy spel.
- Maak je mening publiekelijk.


- KOOP games die wel goed zijn.
Support ontwikkelaars die goede games maken, zodat ze in het vervolg weer een goed spel kunnen neer zetten.


Slot

Mochten er toevallig wat mensen mee kijken / lezen die wat te zeggen hebben bij EA(games), stuur eens een DM. Graag doe ik eens een demonstratie bij jullie, over de kwaliteit van de games. :Y)

p.s
Ik pak het nu vrij ruim, er zijn zeker wel ontwikkelaars die het wel goed aanpakken en graag achter hun product willen staan. Er zijn dus ook gewoon bèta's die ook daadwerkelijk een bèta zijn, verbeterd worden, input krijgen (en dat word ook echt gebruikt) en vervolgens pas hun release status krijgen.

De do-not-track-discussie

Door Douweegbertje op vrijdag 5 oktober 2012 20:07 - Reacties (11)
Categorie: web-enzo, Views: 2.582

Deels naar aanleiding van deze nieuws post: http://tweakers.net/nieuw...-track-discussie-w3c.html

Ik heb nu ontzettend veel reacties gelezen, en helaas verbaas ik mij weer over bepaalde meningen. Uiteindelijk wel leuk dat er dus een discussie is waar zelfs de "normale mens" niet uitkomt.

Laten we eerst beginnen met de nieuws post. Het is namelijk ontzettend lastig om een zogenaamde uniforme regeling te treffen op het internet. Vergeet niet dat HET internet wereldwijd is, en letterlijk iedereen heeft er mee te maken.
Gegeven met deze feiten is het al haast onmogelijk om hier samen uit te komen.
We hebben een aantal partijen:
- College Bescherming Persoonsgegevens
- Advertentieindustrie
- Browsermakers
- W3C
- Consumenten
- Organisaties (bedrijven e.d. )
- etc

Als dit het al niet erg genoeg maakt krijgen we ook niet allerlei wetgevingen, soms gebaseerd per land of dan weer per unie. Neem de Europese privacywetgeving als voorbeeld.

Daarnaast zit je ook nog met "machten", het is namelijk gewoon een feit dat de ene partij veel meer macht heeft en kan uitdrukken dan een andere partij. Sterker nog zou de één gewoon zijn eigen ding kunnen doorvoeren.

Maar waar gaat het nou eigenlijk om?

Tja, dat is een punt dat door de jaren heen (mis)gebruikt word. Het is nu mogelijk om personen te volgen en hier dan reclame voor te maken (dit is één doel). Wellicht het grootste probleem is dat een persoon dit niet weet, en eigenlijk ook niet kan stoppen.
Hier heb ik het over de normale internet gebruiker trouwens.

Het echte probleem

Voor mij zit het echte probleem zich op andere punten. Allerlei partijen nemen nu standpunten in die te ver gaan en totaal geen oplossing bieden voor het echte probleem. Wij hebben nu de zogenaamde cookiewet gekregen, maar dit is absoluut geen oplossing. Dit is een amateuristische oplossing van mensen / partijen die totaal geen verstand hebben van IT. Zodoende maak je dingen alleen erger en lastiger.

Advertenties

Vervolgens hoor ik allerlei berichten dat mensen helemaal geen zin hebben in advertenties. Ik pak even de 5 seconden, of 20-30 seconden reclame voor youtube filmpjes. Banners en andere reclame varianten voor andere websites.
Opeens heeft niemand meer zin daarin.
Maar waarom? Waarom zou dit niet mogen, of is dit iets wat niet juist is?

Jij hoeft een website niet te bezoeken, ga dan ergens anders naar toe. Het web is open, als een website c.q. bedrijf kiest voor reclame dan is dat hun goed recht. Jij hebt altijd de optie om de website niet te bezoeken omdat je reclame ZIET.

Het verschil zit hem wel in het "tracken". Op het moment dat jij dat niet ziet, kun je ook niet direct te keuze maken om daar niet meer te komen. Naar mijn mening zit hier dan ook gelijk de oplossing.

Oplossing:

Tja, de zogenaamde oplossing van dit tweakertje.
Ik beredeneer dit van mijn eigen oogpunt, iets wat mij logisch lijkt, normaal te implementeren en gebruikersvriendelijk.

a: blijf van cookies af.
Cookies zijn "oud", een technisch puntje wat gebruikt is om website kritische informatie op te slaan. Het werkt perfect voor dit doeleinde, maar het word simpelweg misbruikt om mensen te volgen.

Zorg dus dat trackingcookies onder malware vallen, het zijn gewoon ongewenste bestanden die iemand NIET wilt. Of in elk geval, niet op de manier zoals we ze nu krijgen, namelijk via een normaal technisch aspect van een website.

a.1
- Browsers moeten trackingcookies pertinent verbieden
- Google zou websites moeten flaggen als ongewenst
- Virusscanners moeten trackingcookies zien als malware

Simpele reden: Cookies zijn niet ontworpen voor dit gebruik.

b: Zorg voor alternatieven
Geef mensen -wel- de ruimte om tracking mogelijk te maken.

Op dit moment is een cookie eigenlijk de enige fatsoenlijk manier hiervoor, dus geef een cookie wat extra attributen mee.
Wil je dat website wel kunt tracken, maar niet geflagged word zoals bij puntje A?
Geef er dan een header of andere eisen aan mee.

b.1
- Duidelijke informatie dat het dus een trackingcookie is
- Extra informatie is mogelijk, met regels zoals het maximale aantal uren/dagen dat zoiets aanwezig blijft.
- Overige regels

c: vang die alternatieven op
Zorg dat een browser op het moment dat zo'n cookie komt, een optie geeft.
vb: Site blaat dot nl wilt graag een tracking cookie toevoegen. Wilt u dat? Ja, nee | onthoud mijn antwoord voor deze website


Conclusie:

Met deze oplossing vang je het probleem op.

Zoals bepaalde browsers nu pertinent voor jou zelf bepalen of tracking nu wel of niet aan staat zou niet de taak van de browser moeten zijn. Dit bepaal jij.
In dit geval bepaal jij per website of dit nu toegestaan is of niet. Daarnaast zou je bijvoorbeeld wel weer in je browser kunnen aangeven om voortaan alles maar te blokkeren.
Het voordeel hiervan is, is dat een website nu moet laten zien dat ze je tracken, voordat ze dit ook kunnen. De kans bestaat nu ook dat vele website dit nu maar achterwegen laten, en voor een wat fatsoenlijkere advertising zorgen, of juist mensen gaan belonen als ze het wel toestaan.

Daarnaast "fixen" we iets.
Het gebruik van cookies namelijk. Cookies zijn gemaakt voor totaal andere dingen, en om nu puur de cookies de schuld te geven is gewoon fout. Maak dan onderscheid tussen de echte cookies, en trackingcookies.

En als laatste ben je heel de discussie kwijt over wie of wat moet doen.
We proberen nu een discussie te houden over tracking, terwijl de techniek hierachter niet eens klopt.
Zorg dat je bij het begin begint en werk hier verder.

- Juiste manier van tracking -> Juiste manier hoe je browser werkt -> Juiste manier hoe de gebruiker hier in kan spelen -> Juiste manier hoe adverteerders hier mee kom kunnen gaan.

Probleem opgelost.