Muizen, DPI en sensitivity voor games

Door Douweegbertje op zaterdag 19 oktober 2013 15:16 - Reacties (16)
Categorie: games, Views: 22.160

DPI is Dots per Inch of eigenlijk "Pixels per inch". In feite hoe hoger je DPI, hoe verder je curser beweegt per inch dat je je muis beweegt. Indien we even alle software- en hardwarematige settings weg laten kun je stellen dat je DPI directe invloed heeft op je sensitivity. Hoe hoger je DPI, des te "gevoeliger" je muis is in termen van cursor snelheid.
Het belangrijkste aan dit verhaal is het feit dat er totaal geen precisie verlies in dit "proces" optreed. In feite kun je het zo zien dat de verhoging van een hardware matige DPI setting binnen de
technische mogelijkheden van een muis zit. Of je nu op 800 DPI zit of 4000 DPI veranderd er totaal niets een precisie.

Om dit even in "wiskundige termen" te verwoorden:

Met een DPI van 400, zul je dus 400 pixels (cursor) bewegen indien je muis 1 inch beweegt. In feite heb je dan 3.2 inch (muis) beweging nodig om de lengte van een 1280x1024 resolutie te overbruggen. Indien je muis op 800 DPI zit, heb je dus 800 pixels (cursor) beweging per inch, wat dus zou inhouding dat je 1.6 inch "maar" hoeft te bewegen met je muis om het zelfde te bereiken.

Nogmaals; los van overige settings betekend dit gewoon dat je sensitivity van je muis hoger kan zijn, terwijl je qua ruwe precisie niets inlevert (los gelaten van het feit of jij met 2x zo'n hogere sens. even makkelijk een pixel kunt raken).


Waar gaat het mis?

In Windows (en games) kun je ook nog eens je muis snelheid aanpassen. Dit zijn 'ticks' van in totaal 11. De optimale setting is hier 6/11 (tick 6 van de 11). Dit resulteert in een 1:1 ratio van de muis pixels naar scherm pixels. Als voorbeeld van een 400DPI muis, zul je dan vervolgens ook echt 400 pixels bewegen.

Bij 7/11 zal de computer 1.5 pixel per "muis pixel" genereren, bij 11/11 zal dit zelfs 3.5 zijn. Bij 5/11 zal dit dan weer 0.75 pixels zijn. Indien we even vanuit gaan van 7/11 betekent dit dat Windows gewoon pixels gaat overslaan.
Niet alleen is dat een probleem, het probleem zit hem ook in het feit dat we geen halve pixels hebben. Stel dat jij je muis van 1DPI (even simpel gemaakt) één inch zou bewegen, dan zou je bij een 6/11 verhouding 1 pixel op het beeld bewegen.
Bij een 7/11 verhouding zou dit dan 1.5 pixel zijn, iets wat dus niet kan en "problemen" gaat opleveren qua precisie.

Voorbeeld:

http://fpsgod.com/wordpress/media/winsenspaintsm.png

In feite kun je eventueel wel de slider aanpassen, maar dan moeten dit even 'even' stapjes zijn (2-4-6-8-10). Zo elimineer je in elk geval het feit dat je met halve pixels gaat zitten.

Low sens is beter!

Ja en nee.

Het probleem is dat de meeste er vanuit gaan van het feit dat je al je settings hebt verpest. Er zijn namelijk veel mensen die hun sens ingame of in windows vrij hoog gaan zetten met een middelmatige tot slechte DPI. Dit resulteert gewoon in een enorme accuratie verlies. Indien je graag met een hoge sens speelt, zou je DPI daar de grootste rol in moeten spelen.

Mensen die een 800DPI muis hebben met een hoge resolutie kunnen simpelweg nooit een hoge sens hebben die accuraat is.

Wat is het beste dan?

- Je Windows sens staat op 6/11
- Je ingame sens staat op default / 1.0

Vervolgens ga je gewoon je DPI aanpassen totdat je op een fatsoenlijke snelheid zit.

Er speelt geen rol of je met een hoge, middel of lage sens speelt over hoe goed je bent in een spel. Logischerwijs zul je ongeacht elke sens even accuraat kunnen zijn, puur vanwege het feit dat -elke- pixel beschikbaar is om op te klikken en hier niets vaags gebeurt waardoor er pixels worden verzonnen, opgemaakt, overgeslagen.

En persoonlijk?

Daarbij gezegd is het natuurlijk wel logischer dat je beter kunt richten met een lage sens, puur omdat alles "ingezoomed" is voor je muis. Stel dat je een design hebt in photoshop en je wilt één lijn van 1 pixel gaan maken; Dan wil je inzoomen om precies die pixel te kunnen pakken. Zonder uitzoomen kun je hem vast ook wel "maken/raken" maar dan wordt het toch iets lastiger. Idem voor games: een lage sens geeft je veel meer accuratie in wat je wilt doen.

Voor een game als Starcraft zou je eventueel juist een hoge sens willen hebben, misschien voor fast-paced zoals Quake ook. Voor Counter strike zou je juist een lage sens willen omdat je in feite nooit een 180" graden draai hoeft te maken.

Voor mij persoonlijk hou ik alles vrij laag, afhankelijk op welke resolutie je speelt en wat voor FOH je game heeft zou je zelfs met 800 DPI genoeg hebben. Ik heb ruime tijd op 800DPI gespeeld wat voor mij in een lage sens resulteerde. Voor games zoals CS en BF is dit ideaal.

Ik ga ervan uit dat mijn "vijand" altijd binnen een bepaald aantal graden zit, waardoor ik dan meer kan focussen op het aimen, dan het beeld 24/7 te gaan draaien.

Conclusie

Zolang jij je settings fatsoenlijk hebt staan kan niemand een argument opgooien dat je absoluut in de minderheid bent om accuraat te kunnen schieten. In feite zit er dan geen verschil hardwarematig waardoor het identiek is, behalve dat de één zijn muis meer/minder hoeft te bewegen.

Indien je dan wel reëel gaat denken zou je tot een conclusie moeten komen dat een lage sens voor FPS's die niet al te fast-paced zijn beter zou moeten zijn. Vooral als je zelf beter zou willen worden in zo'n game (counterstrike of BF als voorbeeld) zou je toch echt op een lagere sens moeten gaan spelen. Uiteindelijk zul je dan 'nog' beter worden dan dat je nu bent met een hoge sens.

Het argument: "Ja maar ik schiet er nu al 100 af in een potje" doet eigenlijk niet veel. Even een weekje oefenen op een lage sens voor zo'n spel en het vervolgens nog eens proberen zou wellicht dan in 150 kills resulteren.

Argumenten dat je RSI krijgt, niet zo'n grote muismat hebt, niet als een debiel wilt swippen met je muis zijn dan wel weer goede argumenten en dat is jouw goed recht. Wees alleen wel even eerlijk dat je beter zou kunnen zijn met een lage sens, maar je dit gewoon niet wilt om andere redenen.

Volgende: Ik ben er helemaal klaar mee, oh wacht.. toch niet 10-'14 Ik ben er helemaal klaar mee, oh wacht.. toch niet
Volgende: De algemene verloedering door de techniek 06-'13 De algemene verloedering door de techniek

Reacties


Door Tweakers user Phyxion, zaterdag 19 oktober 2013 15:25

MarkC Mouse Fix :D

Door Tweakers user Douweegbertje, zaterdag 19 oktober 2013 15:29

Ha, ja ik was er nog niet zo diep op ingegaan maar dat heeft te maken met "Enhance pointer precision" oftewel hardware acceleratie.
Sommige games die negeren dit, of gaan er slecht mee om waardoor je weer hardware acceleratie in game aan hebt staan.

Tegenwoordig speelt dat niet meer zo erg, en 9/10 kun je dit ook uit zetten in het spel zelf, al dan niet via launch options

Termen waar je dan een beetje naar moet zoeken is;

- smooth
- raw input
- mouse acceleration
- etc.

Door Tweakers user Sp3ci3s8472, zaterdag 19 oktober 2013 15:55

Enhance pointer precision is toch geen hardware acceleratie :? . Het is gewoon een setting in windows die ervoor zorgt dat des te trager je de muis beweegt des te trager je pointer beweegt. Het verandert de acceleratie van muis ten opzichte van zijn snelheid.

Dingen die je spelervaring kunnen verbeteren zijn:
-Mouse Smoothing uitzetten
-Mouse Acceleration uitzetten
- Vertical Sync uitzetten (vooral in oudere games waarin de input thread in dezelfde thread zit als je main (en render) thread, dus des te lager je fps des te rotter wordt het om iets te doen met je muis), of in normale mensen taal waar je input gekoppelt is aan je fps.
- Raw mouse input aanzetten

Door Tweakers user Douweegbertje, zaterdag 19 oktober 2013 16:02

In de NL windows is het Precisie van de aanwijzer verbeteren, ik noem dit verkapte hardware acceleratie, wat eigenlijk geen goede term was :+

Door Tweakers user NinjaTuna, zaterdag 19 oktober 2013 19:05

In feite hoe hoger je DPI, hoe sneller je curser beweegt per inch dat je je muis beweegt.
Dat klopt dus niet: sneller moet verder zijn.

Verder vind ik het een verhelderend artikel, dat die Windows settings zo werken had ik geen idee van!

Door Tweakers user Douweegbertje, zaterdag 19 oktober 2013 19:14

Ja heel goed punt. Soms blijft het allemaal verwarrend.

Door Tweakers user Amanoo, zaterdag 19 oktober 2013 20:03

Is minder dan 6/11 in Windows ingesteld hebben staan en dan de DPI van je muis belachelijkhoog hhebben niet nog accurater? In Linux heb ik mijn snelheid op het minimum staan en in Windows iets hoger (in Linux gaat de aanwijzer met dezelfde instellingen toch vlotter, en je wil dat gelijk trekken). Verder regel ik alles via de DPI instellingen van mijn muis. Dat cirkelt zo rond de 1750.

Door Tweakers user Douweegbertje, zaterdag 19 oktober 2013 20:16

Nee, want in feite los je het dan software matig op.

In elk geval is lager dan 6/10 gewoon wel 'in orde', waarbij boven de 6/11 het echt 'slecht' is. Maar waarom zou je je DPI zo hoog willen hebben, het geeft letterlijk geen enkele meerwaarde.
5/11 = 0.75 pixel. Dus als je 4 ticks met je muis doet, slaat windows er gewoon 1 over (in het kort :p ) .

Als je het gewoon op een 1:1 ratio houdt, heb je gewoon het beste. Meer DPI is onzin, het wordt niet beter of wat dan ook. Helaas is heel het 'DPI' gebeuren een marketing term geworden waarbij waardes van 4k++ naar buiten komen. Een muis op 4k DPI met een scherm resolutie van 1920x en windows ratio op 1:1 zou inhouding dat je muis helemaal bezerk zou gaan.

Door Tweakers user Guusjah, zondag 20 oktober 2013 09:28

Heel interessant, ik heb gelijk mijn windows sense op 6/11 gezet en game sense op 1.0. Een bijkomend voordeel is nu ook dat je muissnelheid in alle games gelijk is.

Door Tweakers user sypie, zondag 20 oktober 2013 10:09

Dit stukje klopt niet:
Niet alleen is dat een probleem, het probleem zit hem ook in het feit dat we geen halve pixels hebben. Stel dat jij je muis van 1DPI (even simpel gemaakt) één inch zou bewegen, dan zou je bij een 6/11 verhouding 1 pixel op het beeld bewegen.


Als ik mijn muis 1 inch beweeg dan gaat die op het scherm 400 pixels opschuiven, en niet 1 pixel.

Door Tweakers user Douweegbertje, zondag 20 oktober 2013 11:18

sypie schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 10:09:
Dit stukje klopt niet:
Niet alleen is dat een probleem, het probleem zit hem ook in het feit dat we geen halve pixels hebben. Stel dat jij je muis van 1DPI (even simpel gemaakt) één inch zou bewegen, dan zou je bij een 6/11 verhouding 1 pixel op het beeld bewegen.


Als ik mijn muis 1 inch beweeg dan gaat die op het scherm 400 pixels opschuiven, en niet 1 pixel.
Een muis met 1DPI (had ik als voorbeeld) doet bij een 1:1 verhouding 1pixel per inch op je scherm.

Door Tweakers user Douweegbertje, zondag 20 oktober 2013 11:23

Guusjah schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 09:28:
Heel interessant, ik heb gelijk mijn windows sense op 6/11 gezet en game sense op 1.0. Een bijkomend voordeel is nu ook dat je muissnelheid in alle games gelijk is.
Ja en nee.

Games hebben een fov (field of view) en daarmee kan het zo zijn dat het per game verschilt. Field of view is het aantal graden dat je kunt zien in een spel. Dit is soms 90, of 100 etc.

Daarom moet je dan ook eigenlijk je " real sensitivity (inch/360)" gaan meten. Dat is je sensitivity per 360 graden draai.
Als je dat weet, kun je voor elk spel berekenen wat je DPI moet zijn om in elk spel letterlijk de zelfde sens te hebben.

Hier zit een leuke wiskundige formule achter, maar je kunt beter deze site gebruiken:
http://www.funender.com/quake/mouse/index.html

Door Tweakers user minimdrietekens, zondag 20 oktober 2013 12:47

Thx, weer wat geleerd :)

Ik had eigenlijk het idee dat de DPI te maken had met de leesaccuraatheid van de sensor. Voor mij was een muis van ¤ 80 dus reinste onzin, omdat mn muis van ¤ 20 het ook gewoon goed deed. Misschien toch maar eens even wat testen :)

Door Tweakers user PdeBie, maandag 21 oktober 2013 13:26

Ik ga het vanavond met mijn Razer Lachesis meteen eens proberen. Die muis heeft een DPI van 1500 en ik heb de muissnelheid in windows inderdaad op z'n hoogst staan.
In sommige games zet ik (bijvoorbeeld met sniping) de DPI omlaag (met sneltoetsen op mijn muis), om accurater te kunnen schieten.

We gaan het merken :)

Door Tweakers user Douweegbertje, maandag 21 oktober 2013 13:54

pdebie schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:26:
Ik ga het vanavond met mijn Razer Lachesis meteen eens proberen. Die muis heeft een DPI van 1500 en ik heb de muissnelheid in windows inderdaad op z'n hoogst staan.
In sommige games zet ik (bijvoorbeeld met sniping) de DPI omlaag (met sneltoetsen op mijn muis), om accurater te kunnen schieten.

We gaan het merken :)
Leuk! gun het overigens ook wat tijd om te wennen. De meeste geven altijd op omdat ze 'achteruit' gaan qua skill. Dat is namelijk vrij logisch omdat het anders is. De "doorzetters" ervaren uiteindelijk na een paar dagen veel meer verbetering en willen nooit meer terug.

Door Tweakers user PdeBie, maandag 21 oktober 2013 15:56

Ja uiteraard. Ik speel vooralsnog vooral Borderlands 2, dus daar heb je geen menselijke tegenstanders. Dus dan kan ik er wat makkelijker aan wennen zonder te Rage-quitten :P

Reageren is niet meer mogelijk