John Ewbank - Welkom op het internet

Door Douweegbertje op zondag 21 april 2013 12:07 - Reacties (34)
Categorie: web-enzo, Views: 7.077

Laat ik eerst beginnen dat ik het nummer van John Ewbank maar n keertje heb gehoord. Mijn mening doet er niet echt toe maar laat ik zo zeggen dat ik er niet warm van word.

Ik laat het een beetje links liggen, ik heb sowieso niet zo veel affiniteit met het koningshuis en alles er om heen dus ik maak mij er niet al te druk om.

De storm

Ja en dan komen de reacties van mensen, en dit zijn er veel. Wat is hier in feite mis mee? Het is wel Nederland en wij zijn Nederlanders. Het is ons RECHT om berhaupt wat er over te zeggen, of je dit nummer nu wel of niet goed vind. Al was dit nummer zomaar een 'standaard' nummer, hier komen simpelweg meningen over.

The internets

Vroegh had je geen internet, en nu wel. Hoe logisch is het dat jan en alleman wat op twitter, facebook, blogje of wat dan ook gooien? Welkom in 2013 waarbij het volk en alles en iedereen zich uit via het net. Vroegh ging je zeiken in je 'vrienden kring' op een vrijdag avond, maar tegenwoordig kun je mooi rellen met ze allen om een groot beeld te geven.

Zoek het zelf op

John Ewbank zit zelf ook lekker op facebook, twitter en dat soort meuk. In feite maalt niemand er om en is het een verkapte positiviteits-guru. Meneer is nog niet zo bekend en heeft eigenlijk geen ervaring met de grote massa. Lekker zijn eigen ding doen, beetje onzin dingen op het internet gooien en allemaal leuke positieve reacties! top!

En dan maak je iets voor het 'land'...

Wat denk je?
Iedereen gaat het tof vinden en ik word op handen gedragen? Ik steek al mijn energie erin en dan moet het goed zijn? Ik ben dagen bezig met allerlei 'top' artiesten en we doen dit voor jullie dus dit is perfect?

John Ewbank, word wakker man.

Niet iedereen vind je dingen goed, wees niet zo naef en hypocriet. Wat een slappe zak ben je als je wat commentaar krijgt. Iedereen heeft het recht om zelfs je af te kraken. Er zijn geen regels op het internet, en iedereen mag ongefundeerd zijn mening erin knallen.

Geen vertrouwen

Als ik iets maak, dan doe ik dit vanuit mij zelf. Puur op vertrouwen van mijzelf en ik sta hier 100% achter. Als ik twijfel of het gevoel heb dat het niet goed is, dan 'maak' ik het niet.

Ik pak maar even wat grote namen in de muziek industrie; meatlove, the beatles en er zijn er nog wel wat meer. Wist je dat meatlove ongeveer elke platenmaatschappij heeft gehad en keer op keer werd uitgelachen? Hij ging door en zie waar hij is gekomen.

Maar John Ewbank krijgt wat kritiek. Op TV, op internet en overal. Op het moment dat je dan je nummer weggooit, zegt in feite al genoeg dat je dan troep hebt gemaakt waar je niet achter staat.

Jammer joh

Want Johny, ik had er geen moeite mee gehad als dit nummer er bleef, want ik vertrouw je.

Dat ik het misschien niet goed vind, en vele andere ook doet er niets aan het feit dat jij dit nummer mocht maken en ook heb gemaakt. Het is je eigen zwakte dat je er zelf geen vertrouwen in hebt en nergens tegen kan.
Verwijder je facebook, twitter en alle andere zooi. Ga stil in een kamertje zitten met vriendjes die je kont likken en alleen positieve dingen zeggen want anders komt het niet goed met je.

Pak voortaan een projectje waarbij je zeker weet dat je een doelgroepje gaat aanspreken die het tof vind. Hoe naef ben je als je denkt dat de doelgroep van dit lied (heel Nederland) het super gaat vinden? Dat is namelijk onmogelijk. Hier hebben we dus een producer voor nodig die tegen een stootje kan en achter zijn product staat. Niet iemand die de handdoek in de ring gooit.

Volgende: De algemene verloedering door de techniek 06-'13 De algemene verloedering door de techniek
Volgende: Logitech, service zoals het hoort. 03-'13 Logitech, service zoals het hoort.

Reacties


Door Tweakers user Hans1990, zondag 21 april 2013 12:16

Mee eens, muziek, kunst, al dat soort zaken zijn subjectief. Er zullen vast fans zijn van het hele BN'er stelsel die staan te smullen bij zo'n lied. Of grote fans van het koningshuis, die alles aanmoedigen wat er voor geoppert wordt. Of gewoon fans van John zelf.

Feitelijk door zich terug te trekken laat hij zich ook kennen. Als artiest moet je toch achter je werk staan? Je kan altijd van mening zijn dat er 'verbeterpunten' zijn, maar als je het terug trekt wilt het eigenlijk al zeggen dat je er niet tevreden over bent.. OF het doel was zoveel mogelijk publiek positief te bereiken wat zwaar onderspoelt is geraakt door de negatieve publiciteit. En dat bedoel ik heel diplomatiek, ik heb geen flauw idee wat de verhouding zou zijn tussen 'likes & dislikes', maar ik heb wel een vermoeden..

Nou moet ik zelf bekennen dat ik niet van de mainstream content producers houdt, vaak omdat ze richten wat de mainstream leuk vind, en niet wat ze zelf leuk vinden. Ik waardeer artiesten die met hun ding bezig zijn en niet al te veel gefocused zijn op de top 40 lijsten, sales records en populaire videoclipjes.

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 21 april 2013 12:19

En gelukkig maar dat hij het nummer heeft weggegooid.

Het was namelijk gewoon baggerzooi. 3 vingers in de lucht, de W van Willen en wakker stampot eten? 8)7

Dat kan groep 6 van de basisschool verzinnen. En dan ook nog die tempowisselingen in het nummer...

Door Tweakers user Douweegbertje, zondag 21 april 2013 12:31

Jeroenneman schreef op zondag 21 april 2013 @ 12:19:
En gelukkig maar dat hij het nummer heeft weggegooid.

Het was namelijk gewoon baggerzooi. 3 vingers in de lucht, de W van Willen en wakker stampot eten? 8)7

Dat kan groep 6 van de basisschool verzinnen. En dan ook nog die tempowisselingen in het nummer...
Ja goed dat is je mening (die ik op zich wel deel) alleen daar heb ik het niet direct over met dit blogje.
Ook al vind ik en jij het nummer bagger, dat zou nog niet moeten betekenen dat hij het weg moet gooien.

Het punt is dat hij het nu weg gooit vanwege de reacties, en niet omdat het nummer bagger is.

Door Tweakers user Snikker, zondag 21 april 2013 13:03

Hij heeft heel veel succes gehad, op zijn Facebook en Twitter staan ook voornamelijk hoe goed het met hem gaat. Nu heeft hij tegenslag en gaat hij als een klein kind zijn lied terugtrekken.

Ik vind het ook respectloos naar de artiesten die er aan hebben meegewerkt. You win some and you lose some. Maar als je dan eens wat verliest, take it as a man!

Door Tweakers user masauri, zondag 21 april 2013 13:03

douweegbertje schreef op zondag 21 april 2013 @ 12:31:
[...]


Ja goed dat is je mening (die ik op zich wel deel) alleen daar heb ik het niet direct over met dit blogje.
Ook al vind ik en jij het nummer bagger, dat zou nog niet moeten betekenen dat hij het weg moet gooien.

Het punt is dat hij het nu weg gooit vanwege de reacties, en niet omdat het nummer bagger is.
De reden maakt niet uit, het doel is bereikt :+

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 21 april 2013 13:35

douweegbertje schreef op zondag 21 april 2013 @ 12:31:
[...]


Ja goed dat is je mening (die ik op zich wel deel) alleen daar heb ik het niet direct over met dit blogje.
Ook al vind ik en jij het nummer bagger, dat zou nog niet moeten betekenen dat hij het weg moet gooien.

Het punt is dat hij het nu weg gooit vanwege de reacties, en niet omdat het nummer bagger is.
Maar wijzen de reacties hem er niet juist op dt het nummer bagger is?
Het lijkt me toch dat als je totaal wordt afgebrand je toch nog eens kritisch naar je werk moet kijken.

Door Tweakers user vanaalten, zondag 21 april 2013 14:44

Het gaat er niet om dat er heel veel negatieve reacties zijn.

Het gaat er om dat er heel veel negatieve en zeer weinig positieve reacties zijn. Dat veel mensen het niet kunnen waarderen, daar kun je je overheen zetten. Maar als er heel weinig mensen zijn die het *wel* kunnen waarderen, dan moet je de conclusie trekken dat je als componist gefaald hebt. En met het nummer terugtrekken erken je dat.

Daarnaast - met die stortregen aan kritiek en bedreigingen(!) moet je wel heel sterk in je schoenen staan om daar weerstand tegen te bieden. Beetje makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat 'ie zich niet moet laten kennen.

Door Tweakers user Royeboi, zondag 21 april 2013 14:53

Vreemd commentaar. Ik denk niet echt dat jij de reden begrijpt waarom het lied wordt teruggetrokken.

Hij heeft duidelijk in zijn verhaal gezegd dat iedereen er wat over mag vinden, of dat nou positieve- of negatieve kritiek is. De reden waarom hij zich echter terugtrekt, komt door de bedreigingen en zelfs doodverwensingen. Kun je het deze man kwalijk nemen dat hij in dergelijk commentaar geen trek heeft? Nee toch? Hoe zou jij het vinden wanneer je wordt bestookt met ladingen dreigementen etc.?

Ik denk dat je het complete punt mist; hij trekt zich terug omdat hij geen zin heeft in al dat gezeik en hij heeft wel wat beters te doen dan zich laten beledigen. Dat is toch zijn goed recht? Hij brengt het op de markt, en hij haalt het er weer af ook.

Door Tweakers user TW_RdV, zondag 21 april 2013 15:04

Is altijd goed om kritisch te kijken. Maar normaal maakt een songwriter/artiest iets voor een specifieke doelgroep, de fans. Daar zullen vast wel enkele kritische bijzitten, die de kritiek durven spuien richting de songwriter/artiest..
Nu heeft hij een vele malen grotere doelgroep, ook een groot deel die geen fan zijn.
Dan kan je meer kritiek verwachten. Maar ik ben het wel eens met Douweegbertje dat dit niet de reden moet zijn om het lied terug te trekken.
Misschien is het wel z dat, net als bij vele topics op Tweakers, je hoofdzakelijk kritiek ziet en niet de reacties van de tevredenen.
Daarnaast: (een deel van) de meewerkende artiesten hadden misschien ook wel enkele tips toe kunnen fluisteren om passages aan te passen. Waarom deze personen dan ook niet 'afplassen'? Gezamenlijk project, toch?

Door Tweakers user Douweegbertje, zondag 21 april 2013 16:12

@vanaalten en Royeboi

Mijn blog titel heet o.a. "welkom op het internet".

Een persoon die opeens bekend word in heel Nederland krijgt opeens ook alle meningen over zich heen.

"Dit is normaal."

Pak een willekeurig iemand, die bekend is onder miljoenen mensen. Als ik zelf mag gokken dan krijgt zo'n persoon ongeveer 5 bedreigingen per dag.
Voorbeelden kun je zelf zoeken, bekijk eens alle cabaretiers?

Als jezelf niet sterk in de schoenen staat, dan zorg je ervoor dat je geen twitter hebt of facebook. Dit zijn gewoon simpele ontvangstmiddelen. Ik zeg niet dat dit leuk is, of normaal en het zou absoluut niet zo moeten zijn. Echter los je hier wel een probleem mee op.
dan moet je de conclusie trekken dat je als componist gefaald hebt. En met het nummer terugtrekken erken je dat.
Nee hoor, hij geeft aan:
John Ewbank trekt zijn lied terug, meldt hij op zijn Facebookpagina. Hij is klaar met alle kritiek, scheldpartijen en geklaag.
Maar het meest tenenkrommend vind ik zijn eigen reacties. Lekker terug lullen met kut opmerkingen. Als je dit wel kunt:
en wens u allen heel veel plezier met het zingen van: 'Zo mooi als jij' van de 3Js, 'het Koninginnelied' van RTL Boulevard, 'Je bent een Koning' van 2 Utrechtse studenten, '10.000 reasons' van Matt Redmann, 'Jij en ik onder de zon' in het overleden drents van Nico Dijkshoorn of het lied dat Sylvia Witteman, Johan Vlemmix en Giel Beelen gaan produceren in al hun wijsheid van muziek en de nederlandse taal.
Dan hoef je ook niet zo zielig te doen als je zelf zogenaamde 'bedreigingen' als:
'Ga je begraven in schaamte, de hoogste boom is nog te goed voor je,
krijgt.

Kom terug als je persoonlijke brieven krijgt met een kogel erin. Zover ik weet heeft hij geen enkele aangifte gedaan en is meneertje op zijn pik getrapt.
Heel crue overigens de reacties voor hem hoor, maar nogmaals 'welkom op het internet'.


Door Tweakers user vanaalten, zondag 21 april 2013 17:22

Een persoon die opeens bekend word in heel Nederland krijgt opeens ook alle meningen over zich heen
... nou, Ewbank is nou niet bepaald een onbekende in NL, ook voor het koningsdrama was hij al een bekende nederlander. Zie wikipedia.

Toegegeven, hij zal meer een achtergrondrol spelen, maar bekend was hij zeker wel.

Maar inderdaad: z'n eigen reactie is wel wat zielig.

Door Tweakers user Royeboi, zondag 21 april 2013 17:47

douweegbertje schreef op zondag 21 april 2013 @ 16:12:
@vanaalten en Royeboi

Mijn blog titel heet o.a. "welkom op het internet".

Een persoon die opeens bekend word in heel Nederland krijgt opeens ook alle meningen over zich heen.
Zoals hierboven gezegd, misschien moet je de man is Googlen, want het is zeker geen onbekende Nederlander. Jij kunt hem misschien niet kennen, maar dat betekent niet dat hij per definitie dan geen BN'er is.
Als jezelf niet sterk in de schoenen staat, dan zorg je ervoor dat je geen twitter hebt of facebook. Dit zijn gewoon simpele ontvangstmiddelen. Ik zeg niet dat dit leuk is, of normaal en het zou absoluut niet zo moeten zijn. Echter los je hier wel een probleem mee op.
Dus als jij een Facebook pagina opent, voor vrienden & familie, dan is het ok dat er ladingen shit over je heen gegooid wordt? Wat een onzin. Niet voor niks is zijn Facebook pagina voor de rest afgeschermd zodat onbekende geen comments kunnen plaatsen maar dit alleen mogelijk is voor zijn ''vrienden''. Tegenwoordig heeft elke BN'er wel een Twitter account, doe je dit niet dan maken fans of haters er wel eentje voor je. Omdat hij aan sociale media doet betekent dit niet dat hij dan maar moet slikken dat hij totaal afgezeken wordt, en erger nog, bedreigingen over zich heen krijgt?
Maar het meest tenenkrommend vind ik zijn eigen reacties. Lekker terug lullen met kut opmerkingen. Als je dit wel kunt:

[...]
Daar ben ik het met je eens. Die sneer richting de overige ''zangers'' van koningsliederen worden in zijn Facebook post onnodig nog eens aangehaald (lees: naar beneden gehaald). Dat had niet nodig geweest in zijn betoog, hij had het bij zichzelf moeten houden. Nu blijft het een over en weer gevecht terwijl hij eerder nog noemt dat hij dat zat is en zich wil terugtrekken. Dan moet hij ook geen andere pogingen tot het maken van een liedje gaan afzeiken.
Haha, die had ik nog niet gezien. Bizar dat er zoveel taalfouten in gemaakt zijn. Ik heb het liedje niet helemaal beluisterd omdat ik het een ongelovelijk slecht nummer vind, maar die uitzending maakt me wel weer aan het lachen.

[Reactie gewijzigd op zondag 21 april 2013 17:52]


Door Tweakers user 3DDude, zondag 21 april 2013 19:26

Nee als je zoiets slechts in elkaar weet te draaien, dan kan je erop wachten dat je afgeschoten gaat worden ...
Als je dit ziet: http://omroep.vara.nl/media/227198

Dan moet John Ewbank zich gewoon keihard schamen.

Maar ik vind wel dat sommige mensen zich op een bizarre manier uitten richting Ewbank via social media en dat dat iets beschaafder zou kunnen. Aan de andere kant op twitter reageert hij op een kraamverzorgster die normaal haar mening geeft, ook op een dergelijke manier dat ik denk: Slachtoffer rol spelen als het uitkomt maar zelf doet hij zelf ook zo via het internet.. tsjah.

Maarja het is 2013, was te verwachten.
Het nummer is gewoon ook echt heel slecht.
Ben het dus volledig eens met Door douweegbertje, zondag 21 april 2013 16:12 zijn post!


Door Tweakers user naarden 4ever, maandag 22 april 2013 09:05

Ach, John zal er best tijd in gestoken hebben, maar ik vind het ook niet klinken. Het nummer klopt gewoon niet, en dan niet alleen in de niet lopende tekst, maar ook in het ritme.

Waar ik me eigenlijk veel meer aan stoor, is dat John Ewbank zich met hele slechte argumenten heeft lopen verdedigen. Hij is zelf ook fel op de kritiek ingegaan, en dat klopt gewoon niet. Mensen die het niet mooi vinden (wat overigens in dit geval wel een extreme meerderheid is) gaan kritiek leveren. Als je daar als componist vol tegenin gaat, weet je blijkbaar niet hoe je kritiek moet verwerken.

Ook toen hij bij DWDD zat met zijn gejatte stukje, was zijn argument daat hij dit in 2005 al had geschreven. Dat klopt natuurlijk ook van geen kanten! Dan heb je f de hele melodie dus al in 2005 geschreven, dan is het niet gejat, maar waar ben je dan tussen de aankondiging dat John het zou maken en de uitzending van DWDD mee bezig geweest, f het is alsnog gejat. Ik vind het een grappige gozer, want naast die christelijke muzikant waar het extreem veel op zou lijken, is het ook gewoon een strofe die je bijvoorbeeld in Paradise - Coldplay kan horen. Als Johnny dat niet gehoord heeft is hij de benaming muzikant niet waardig.

Door Tweakers user Fawn, maandag 22 april 2013 11:01

Het slaat nergens op dat Ewbank wordt bedreigd.
Het nummer is waardeloos, maar het sturen van bedreigingen is net zoals het rellen in Haren: misbruik maken van de situatie.

Door Tweakers user HgnX, maandag 22 april 2013 13:31

De W van Willem.

Een minder gewaagd project was vast aangeslagen, dat wil zeggen, wat hoogvliegender teksten en een wat hymnischr geheel.

Het hele idee dat het lied iedereen maar moet aanspreken is bij voorbaat al niet haalbaar. Je moet de grootste massa met je mee krijgen, en daar de focus op leggen.

Door Tweakers user lj_tree, dinsdag 23 april 2013 09:16

Ik heb KOSTELIJK genoten van alle reacties op tv en in de media. Bij Pauw en witteman (check dumpert) is een taalkundig mafkees geweest die er zijn ongezouten mening over heeft gegeven. Heerlijk! Het slaat natuurlijk nergens op gezien muziek zelden taalkundig in orde is, maar het is wel genieten hoe deze man zijn mening over dit nummer weet te verwerken in een mooi stukje geblaat.

Ik kots het nummer uit! Om john ewbank vervolgens dood te wensen gaat me een beetje te ver maar je weet dat meningen op internet altijd veel sterker uitgedrukt worden dan in real life. Waar iemand op tv wellicht zegt het een slecht nummer te vinden, is het op facebook een schaamte voor nederland en moet de auteur zo pijnlijk mogelijk geslacht worden. Dit is nu eenmaal zo. Meningen worden hier veel zwaarder uitgedrukt dan ze in werkelijkheid zijn, en een "artiest" (hahahaha) als ewbank moet dit volgens mij snappen. Zelf heeft hij lopen blaten over het kind van een vrouw, en gevraagd waar hij zo'n kale hond kon kopen. Hetzelfde zielige gezeik als waar hij zich zo druk om maakt.

Kortom: Ik vind het een schijtnummer en geniet HEEL hard van al het gezever om dit stukje paniek heen:)

Door Tweakers user Buggle, dinsdag 23 april 2013 09:47

lj_tree schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:16:
Ik heb KOSTELIJK genoten van alle reacties op tv en in de media. Bij Pauw en witteman (check dumpert) is een taalkundig mafkees geweest die er zijn ongezouten mening over heeft gegeven. Heerlijk!
Ik heb dat even bekeken, dat fragment. En inderdaad het is tenenkrommend, sommige dingen. Maar de helft van wat hij opnoemt is wel makkelijk scoren - er staat veel beeldspraak in, juist iets waar de Nederlandse taal een van zijn sterktes kent. Dan is het wel heel makkelijk om die beeldspraak letterlijk te nemen. Maargoed, de echte taalfouten die erin staat zijn naturlijk wel echt tenenkrommend.
Wat ik er eigenlijk vooral erg aan vind (de melodie is in principe gewoon mooi, en de tekst weliswaar slecht maar nog net acceptabel, als je het niet leest) is dat die Ewbank het voor zijn liedje door laat gaan terwijl allang duidelijk is dat het plagiaat is.

Door Tweakers user PdeBie, dinsdag 23 april 2013 13:28

Puur de reactie richting de kraamverzorgster zegt voor mij al genoeg wat voor type John Ewbank is. Hij kan simpelweg niet tegen kritiek en dat is voor mij al voldoende om zo'n figuur (en zijn muziek) niet serieus te nemen.

Door Tweakers user WoutervOorschot, dinsdag 23 april 2013 21:56

Ik denk dat je meatloaf bedoelt, en niet meatlove.

Door Tweakers user lj_tree, woensdag 24 april 2013 11:50

Buggle schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:47:
[...]

Ik heb dat even bekeken, dat fragment. En inderdaad het is tenenkrommend, sommige dingen. Maar de helft van wat hij opnoemt is wel makkelijk scoren - er staat veel beeldspraak in, juist iets waar de Nederlandse taal een van zijn sterktes kent. Dan is het wel heel makkelijk om die beeldspraak letterlijk te nemen. Maargoed, de echte taalfouten die erin staat zijn naturlijk wel echt tenenkrommend.
Wat ik er eigenlijk vooral erg aan vind (de melodie is in principe gewoon mooi, en de tekst weliswaar slecht maar nog net acceptabel, als je het niet leest) is dat die Ewbank het voor zijn liedje door laat gaan terwijl allang duidelijk is dat het plagiaat is.
Het is natuurlijk van de zotte dat je gaat zagen over correct nederlandse zinnen in een liedje. Als de boodschap duidelijk is en veel belangrijker als het fatsoenlijk klinkt mag het wat mij betreft in muziek. Maar het is gewoon genieten dat zo'n man zo'n leuk stukje cabaret laat zien en het nummer zo onderuit haalt als je weet dan zo'n ewbank zich hier druk om maakt. Van begin tot eind genieten geblazen:)

Door Tweakers user Douweegbertje, woensdag 24 april 2013 13:46

lj_tree schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:50:
[...]

Het is natuurlijk van de zotte dat je gaat zagen over correct nederlandse zinnen in een liedje. Als de boodschap duidelijk is en veel belangrijker als het fatsoenlijk klinkt mag het wat mij betreft in muziek. Maar het is gewoon genieten dat zo'n man zo'n leuk stukje cabaret laat zien en het nummer zo onderuit haalt als je weet dan zo'n ewbank zich hier druk om maakt. Van begin tot eind genieten geblazen:)
Half...half..

Je kunt natuurlijk over letterlijk elk nummer wel een kritisch puntje aanhalen betreft spelling/grammatica. Pak dan dit nummer, het word op TV even afgekraakt.. dan pak je natuurlijk letterlijk elk dingetje. Geeft echter niet weg dat juist dit nummer te veel fouten bevat. Het is voor een gedeelte zoeken naar dingetjes, maar het andere gedeelte is namelijk wel dikke onzin.
Dat het vergroot word is dan logisch om je statement te maken + "goede" tv te maken.

Door Tweakers user CasGas, donderdag 25 april 2013 13:09

En waar gaat dat stukje van die kraamverzorgster over dan? Misschien dat iemand dat hier ook in de reacties kan plaatsen?

Door Tweakers user Douweegbertje, donderdag 25 april 2013 13:12

CasGas schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:09:
En waar gaat dat stukje van die kraamverzorgster over dan? Misschien dat iemand dat hier ook in de reacties kan plaatsen?
https://twitter.com/johnewbanknl/status/325663380968988673

Door Tweakers user deuzige, vrijdag 26 april 2013 06:38

Zowiezo is een Koningslied onzin. Dat is er al lang en dat heet het Wilhelmus. Dat gaat over de eerste koning van ons land en hoe dat zo gekomen is. Het is ook hetgene waaraan WimLex zijn koningschap moet vormgeven. Onderdrukking, economisch en sociaal, niet pikken en onze eigen weg gaan als die voor ons beter is dan de algemene weg die om ons heen genomen word. Onze eigen baas blijven en misschien zelfs lichtend voorbeeld voor de anderen in de wereld vormen.

Door Tweakers user Ossebol, vrijdag 26 april 2013 09:16

Hierbij een copy/paste van mijn blog :)

Het internet is n van de mooiste en belangrijkste dingen die de mensheid ooit is overkomen. Sinds het ontstaan van ARPANET zijn wij er op gericht om informatie te delen. Om onszelf er mee te verrijken. En dat lukt aardig: neem bijvoorbeeld de nuttige discussies over de journalistieke innovatie

Inmiddels publiceren we wereldwijd dagelijks meer dan twee exabytes aan informatie. Nuttig, dat zeker, maar er zitten ook berichten tussen waar wij minder baat bij hebben. De afgelopen dagen toonden aan waarom.

Neem de discussie over het Koningslied. De massa brandde het lied binnen een dag tot aan de grond af. De gepeperde reacties, vaak gespuwd op sociale media, dreven componist John Ewbank tot waanzin. 'Ga je begraven in schaamte. De hoogste boom is nog te goed voor je. Je moet mild worden gestenigd. En: je verdient de brandstapel voor het schrijven van het slechtste nummer ooit', zo zijn een paar bloemlezingen. Ewbank trok het niet meer en maakte via een Facebookbericht wereldkundig dat iedereen min of meer de pot op kon en hij het voor gezien hield.

Dat betekent overigens niet dat de kritiek op zijn lied onterecht was. Niettemin tonen de emotionele reacties aan dat het internet niet alleen meer voor het delen van kennis is. Wereldwijd plaatsen internetgebruikers schunnige en onbeschofte reacties, die vaak kant noch wal raken. Tegenwoordig lijken mensen vooral te willen zeggen wt ze vinden, en niet wrom ze dat vinden.

De onzinberichten zijn inherent aan het aantal mensen dat toegang tot het internet heeft. De samenleving, met alle sociale lagen, tekent zich daardoor ook op het web duidelijker af. De tijd dat internet alleen voor hackers was die de broncode van hun nieuwe programma - kennis - deelden, blijkt definitief verleden tijd.

Hoewel internet open is en hoort te blijven, is het de vraag in hoeverre loze reacties moeten worden toegestaan. Het hebben van een mening en die verkondingen is namelijk iets anders dan het zwakzinnig roepen van enkele populistische kreten.

Het publieke debat is niet voor iedereen weggelegd, zo schreef de Britse filosoof John Stuart Mill al in zijn boek On Liberty. Alleen degenen die hun standpunten kunnen beargumenteren en ook kunnen luisteren naar de argumenten van anderen, leveren pas een zinnige bijdrage aan het debat. En daar hoort wat mij betreft oproepen tot het stenigen en op de brandstapel gooien van John Ewbank niet bij.

Door Tweakers user F0nz0, vrijdag 26 april 2013 10:22

Ik heb het lied nog steeds niet gehoord, want het is niet echt mijn genre.

Dankzij dat ik geen Twitter, Facebook, Hyves of andere social media meuk gebruik is de hele Koningslied discussie min of meer aan mij voorbij gegaan, totdat je er op het journaal mee wordt geconfronteerd. Ik pleit dan ook voor een verbod op het citeren van tweets in serieuze nieuwsprogramma's om quasi hip te zijn en op te leuken, individuele meninkjes interesseren mij totaal niet.

De hele "discussie" hierover geeft weer aan waar de meeste Hollanders goed in zijn: de eindeloze digitale diarree aan klagen, mopperen, zeuren en schelden onder het motto "Vrijheid van meningsuiting". Normaal alleen te vinden in de afvoerputjes van Internet: NuJij, Telegraaf, Geenstijl, Powned, et cetera. Maar het dringt helaas steeds meer door in de RL samenleving.

Het geeft ook aan wat een bekrompen en kneuterig land we eigenlijk zijn, dat we tijd en zin hebben om ons bezig te houden met dit soort non-issues. De crisis mag hier dan ook nog wel iets harder toeslaan, wat mij betreft.

Waar ik ook voor pleit is een naamsverandering van ons land: Trolland.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 26 april 2013 10:27]


Door Tweakers user CptChaos, vrijdag 26 april 2013 14:50

vanaalten schreef op zondag 21 april 2013 @ 17:22:
Maar inderdaad: z'n eigen reactie is wel wat zielig.
Ik begrijp zijn reactie volkomen, jij weet blijkbaar niet het hele verhaal. De reactie van John is gekomen na dreigingen via diverse ("sociale") media. Iets waar we in NL ons af en toe ook best voor mogen schamen imo.

Een liedje slecht, troep of weet ik veel vinden.. Best (ik vind het zelf ook geen leuk nummer), maar verwoord dat dan niet met zielige teksten als "John, ik wens jou een milde steniging toe...", al dat soort dingen. Nederland moet beter kunnen, beschamend om te zien dat 'we' naar uitingen zoals deze aan het afzakken zijn.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 26 april 2013 15:48]


Door Tweakers user desalniettemin, zaterdag 27 april 2013 09:13

Wat een bagger. Lijkt wel een begrafenislied. Trok het terug, maar je en Willem krijgt het toch te horen dinsdag. Boeit me verder geen ene reet die abdicatie en troonopvolging en zal er dus ook niet naar kijken dinsdag :)

Door Tweakers user merauder, zaterdag 27 april 2013 12:13

In de jaren 80/90 en eerder werd ook al dergelijke pulp zoals het koningslied geproduceerd, maar de kritieken bleven inderdaad beperkt tot de borreltafel. De enige signalen waaraan men kon herkennen of iets pulp was, waren de verkoopcijfers. Afgezien van de ingezonden brieven in de krant, of bellen met de radiozender, was er niet echt een mogelijkheid om als publiek iets openlijk af te zeiken.

Tegenwoordig is het veel eenvoudiger om door middel van social media te laten weten wat je van iets vind. Juist bij een project zoals een Koningslied, zou je als artiest mogen verwachten dat je behalve positieve reacties een stortvloed aan kritiek over je heen kan krijgen. Het grote verschil is echter dat dit kritiek de borreltafel zal verlaten, en eerlijk is eerlijk, vaak is het redelijk ongefundeerde kritiek van mensen met een beperkte vocabulaire.

Toch heeft John Ewbank wel bereikt wat hij wil bereiken, een lied maken wat eenheid brengt in de bevolking. Deze doelstelling heeft hij uiteindelijk gehaald, omdat de gehele bevolking het Koningslied gigantisch de grond in boort. Als John Ewbank gekozen had om hier positiever mee om te gaan, had hem dat veel gezichtsverlies kunnen schelen.

Door Tweakers user Eagle Creek, zaterdag 04 mei 2013 20:23

Er zijn geen regels op het internet, en iedereen mag ongefundeerd zijn mening erin knallen.
Wat is dat nu weer voor een rare stelling?

Dat idee schijnt wel te leven bij sommigen maar slaat natuurlijk helemaal nergens op...

Door Tweakers user Douweegbertje, zaterdag 04 mei 2013 22:13

Eagle Creek schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 20:23:
[...]

Wat is dat nu weer voor een rare stelling?

Dat idee schijnt wel te leven bij sommigen maar slaat natuurlijk helemaal nergens op...
Nou, wellicht moet je niet alles letterlijk nemen?
Juist dat idee, wat je zelf al aangeeft, probeer ik hier uit te leggen.

De stap om iets op het internet te doen / zeggen is vrij klein. In feite kan ik jou hier met al het gemak een gore eikel noemen, zonder dat je iets kan doen behalve wat lettertjes terug sturen. En hierbij heb ik dan ongefundeerd mijn mening erin geknald.

Natuurlijk zijn er "regels", regels in de zin van de wetten van Nederland. Deels de regels die ik bedoel zijn de 'normen / waarden / fatsoens' regels.

Het internet is best vrij.

Reageren is niet meer mogelijk